Skip to main content

Turen går til arbejdsmarkedet: En guide til nyuddannede

Lær af de gode kolleger og lad dig ikke slå ud af afslag. Maria Baagøe Bové, som er tidligere DMJX-studerende og forfatter til forældreguiden ’Turen går til YouTube’, giver gode råd til skridtet fra uddannelse til det første job.

Maria Baagøe Bove holdt talen for nyuddannede kommunikatører
Foto: Farzad Soleimani

 

Maria Baagøe Bové er uddannet i 2019 fra Kommunikationsuddannelsen på DMJX.

Hun er SoMe-redaktør hos Red Barnet og udgav i 2022 ’Turen går til YouTube - En guidebog til forældre’ ved JP/Politikens Forlag.

Nu har hun lavet 6 råd til nyuddannede: Turen går til arbejdsmarkedet – en nyligt uddannets guide til nyuddannede.

Maria var inviteret til at holde årets festtale for nye dimittender fra Kommunikationsuddannelsen på DMJX.

Rådene er lavet til dem – men kan bruges af alle, som står over for at tage skridtet fra uddannelse til arbejdsmarked.

Foto: Farzad Soleimani

Turen går til arbejdsmarkedet: 6 gode råd til nyuddannede

Råd nummer 1: Afslag sker. Lad dem ikke slå jer ud

I kommer til at få en masse afslag. Både der hvor I er lige nu, hvor I skal ind på arbejdsmarkedet – men også i resten af jeres arbejdsliv. Afslag på jobs, afslag på kaffeaftaler og afslag på lønforhøjelser. Det gør ondt at få afslag, og kan skabe forvirring omkring ens værdi – især hvis man får dem igen og igen. Men jeg har virkelig brug for at sige, at I må for alt i verden ikke lade jer slå ud af de afslag.

Jobbene og mulighederne kommer – men det afhænger meget ofte af tilfældigheder. At man lige var det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Og indtil da skal afslagene nok komme til dig - tør jeg næsten godt garantere - men også til alle dine medstuderende - i forskellige former. Brug afslagene, bed om en begrundelse – og bare bliv ved med at søge.

Når man søger jobs er stalking er en hårfin balance.

Råd nummer 2: I ved (heldigvis) ikke alt

Det gør jeg heller ikke. Så tag det her med et gran salt. Jeg tror, at vi alle har brug for sparring fra hinanden, for at blive klogere, modigere, og dygtigere. Noget der gør os stærke er, at vi bliver ved med at udfordre og inspirere hinanden. At vi spiller hinanden bedre.

Selvom skolen kan føles som en boble, er der ét sted, hvor skolen virkelig er præcis ligesom virkeligheden: Man vælger nemlig heller ikke selv sine kollegaer – ligesom I ikke altid selv kunne vælge studiegrupper. Jeg synes, at det var så irriterende på DMJX! Men da jeg ud på arbejdsmarkedet fandt jeg ud af, at sådan er arbejdspladser også.

Men jeg har lært, at jeg er markant bedre sammen med folk, som kan noget, som jeg ikke kan finde ud af. Det er her, at jeg skaber de bedste resultater.

Jeg gør det, at jeg finder rollemodeller på mine arbejdspladser.

På alle arbejdspladser er der folk, som inspirer jer – folk der gør jer klogere. Find dem, og brug dem. Selv har jeg mange rollemodeller, som jeg ser op til. Både faglige – og dem, som er de gode kollegaer. Det kan være ham, som altid kommer ind på arbejde i godt humør og spørger, hvordan man har det. Eller hende, som altid ved, hvordan man tryller en tekst skarpere. Spot de personer, brug dem – og lær af dem.

Råd nummer 3: Forbered jer på det uventede

Der kommer mange ting, som I ikke kan forberede jer på. Både gode og dårlige ting. Så nu forbereder jeg jer på, at I ikke kan forberede jer.

Arbejdslivet er uforudsigeligt – og det er ok, at I ikke ved, hvad der kommer. På den måde er det meget ligesom resten af ens liv: Det er sjovest, når vi ikke ved, hvad der kommer.

Råd nummer 4: Vær det gode eksempel og den gode kollega

Lad være med at være den som taler pænt til kundemøder – og så taler grimt om kunderne så snart døren er lukket. Det sker hele tiden. Men vi skal være de gode eksempler i branchen – og vi skal være ordentlige.

Når man er ordentlig, så vokser ens netværk også.

Jeres kollegaer og kunder er også jeres netværk. Ligesom at alle dem, I er uddannet sammen med, også er jeres netværk.

At være ordentlig betyder også, at man ikke skal blive træt af det, når de andre fra ens hold får drømmejobbet. Hyld det i stedet – vær glade på deres vegne. Og i virkeligheden vinder du også – for nu kender du én, der kan gøre dig klogere på den gren af branchen.

Og så skal du også være den gode kollega. Du skal være den som hjælper de andre. Den som fejrer de andres sejre. Roser de andre, når de gør det godt. Uanset hvor dygtig man er – så vil de fleste hellere arbejde med den gode kollega end den, der er den dygtigste.

Arbejdsrelationer er lidt lige som i et parforhold: Det er oftest bedre, når man investerer i det.

Råd nummer 5: Prøv gerne at udfordre din arbejdsplads

Virksomheder er konservative. De vil ofte gerne gøre, hvad de plejer at gøre. Men I må gerne komme og udfordrere status quo. Opfinde nye måder, at gøre tingene på.

Og når det så ikke har virket for mig: Så har jeg prøvet at gå tilbage i mine organisationsteoribøger (som jeg aldrig troede jeg skulle bruge) – og finde svar på, hvorfor det tager så meget længere tid at skabe ændringer på arbejdspladser end det gør i mit eget hoved.

Råd rummer 6: I har den vildeste værktøjskasse med – brug den

Ligesom jer var jeg på uddannelsen i praktik to gange. Personligt lærte jeg både i den praktik, hvad jeg skulle – og også hvad jeg ikke skulle. Og det med at finde ud af, hvad man ikke skal, det altid så fustrendende. At mærke at man ikke er det rigtige sted. Men den viden er næsten mere værd. Den gør, at I allerede nu ved, hvad I måske ikke skal. Det er en del af jeres værktøjskasse.

Og I jeres kasse er der også fyldt med teori. Den kommer I til at bruge. Fx havde jeg ikke kunnet skrive min bog uden en SWOT-analyse, uden målgruppeanalyse og uden en interviewguide.

Så brug de teknikker, I har med fra skolen.

Jeg tror på, at I kommer til at rykke noget ude i samfundet – det er jeg helt sikker på.

Fra nu af er det ikke længere en opgave. Det bliver jer, der kommer til at fortælle både nutiden og fremtidens historier. Det er jer, der får taletiden i samfundet.

Farzad Soleimani

Maria Baagøe Bové holdt talen for 49 nyuddannede kommunikatører fra DMJX i København. Hver uddannelse holdt i år sin egen dimission. Kommunikationsuddannelsens dimission foregik i biblioteket.