Skip to main content

Vi kigger efter potentialet i ansøgerne

To undervisere fortæller om, hvorfor vi arbejder med optagelsesprøver på DMJX.

To undervisere fortæller om, hvorfor vi arbejder med optagelsesprøver på DMJX. Foto: Antonia Steiner
Foto: Antonia Steiner

Hvert år i foråret og forsommeren har vi på DMJX travlt med forprøver, optagelsesprøver, samtaler og læsning af motiverede ansøgninger. 90 pct. af vores bachelorstuderende optages gennem forskellige optagelsesforløb via kvote 2. Spændingen udløses d. 28. juli, hvor ansøgerne får svar om optagelse.

Læs med her, hvor to undervisere deler deres tanker om prøveforløbene.

Foto: Antonia Steiner

Karsten Vestergaard, lektor, Interaktivt Design

- Optagelsesprøverne er et af årets højdepunkter, fordi vi får mulighed for at se potentialer i forskellige mennesker.

- Vi er jo en uddannelse, hvor man ikke kommer ind på sit snit, eller fordi man har fået 10 i biologi. Vi kigger efter deres potentiale som designere.

- Vi har med folks potentielle fremtid at gøre, når vi vurderer dem til optagelsesprøverne. Det job tager jeg meget alvorligt.

- Derfor er det også super hårdt at vælge de rigtige. Der er mange dygtige, der ikke kommer med.

- Mange tror, at de skal kunne det hele, når de kommer ind. Det er helt misforstået. Vi kigger mere efter, om de prøver det. Kaster de sig ud i nogle ting? Vi ser på nogle punkter mere på, hvordan de går til opgaven end selve resultatet.

Foto: Christian Falck Wolff

Søren Pagter, lektor, Fotojournalistuddannelsen

- Alle har en lige mulighed for at komme ind. Vi vurderer folk på deres faglige kunnen og ikke på deres karakterer eller andet. Vi vurderer på det, de kan lige her og nu - og ikke noget de har lavet for 10 år siden.

- Stemningen på prøvedagen er intens og spændt. Deltagerne er selvfølgelig også nervøse, men det er en god nervøsitet. For de vil jo vise, hvad de kan.

- Højdepunktet i prøveforløbet er at se deres billeder fra opgaven. Det er en fantastisk dag, når vi kigger alle opgaveløsningerne igennem. Man bliver både overrasket over niveauet, og det er bare en god dag til at snakke om billeder.

- Sommetider kan man mærke, at det her bliver stort. Som når en kunstmaler maler noget helt uploeret eller nyt, eller når man hører den første plade fra et upcoming band. Det fede er det her med at få øje på potentialet i ansøgerne.

- Hvis du skal være reklamefotograf, er det meget en teknisk uddannelse med teknik og lys. Vi kigger mere efter, om du har en evne til at formidle en historie med dine billeder. Er man nysgerrig på folk? Har man mod på at kontakte folk og at komme ind i folks privatsfære?

- Vi kan godt have en ansøger, hvor fototeknikken er helt perfekt, men hvor vi ikke kan mærke, at vedkommende har været tæt på en person eller en god idé. Men så kan vi have en anden ansøger, hvor teknikken virkelig er nybegynder, men at vedkommende vader direkte ind i folk med træsko på og laver nogle vildt spændende historier.