Skip to main content
Kursus – 9 tips til at skrive bedre overskrifter

9 tips til at skrive bedre overskrifter

Uden en god overskrift – der får din modtager til at læse videre – er resten af din tekst spildt arbejde. Journalist Andreas Leer Scharnberg giver dig ny viden om, hvordan overskrifter ser ud i dag, og hvad de gør for din tekst. Du vender hjem med 9 konkrete tips, som du kan bruge efter kurset.

Derfor skal du tage kurset

Din overskrift er det første, din læser ser. Det er den, der skal give et klik i stedet for et scroll.

Den skal fænge din læser og give grund til at læse videre. Uden en god overskrift er resten af din tekst spildt arbejde.

Men hvordan gør du i praksis? Skal din overskrift være kort og cathcy eller flere linjer lang og forklare din vinkel? Hvor går grænsen mellem et effektivt curiosity gap og irriterende clickbait? Skal dine overskrifter være forskellige på fx print og mobil?

Det får du svar på på dette kursus.

Du får 9 konkrete tips til, hvordan du arbejder med dine overskrifter, så de både begejstrer dine læsere og bliver sjovere for dig at skrive.

Du får også fingrene i ChatGPT og lærer, hvordan den kan hjælpe dig til at ramme rubrikken lige på kornet.

Samtlige tips er lige til at anvende, når du sætter dig foran computeren dagen efter kurset og skal skrive en ny overskrift.

På kurset lærer du at

  • skrive overskrifter, der giver dine læserne lyst til at læse mere
  • skrive overskrifter, der passer til medie og målgruppe
  • arbejde struktureret med dine overskrifter fra idé til sidste punktum
  • forstå hvordan forskellige medier arbejder forskelligt med overskrifter
  • bruge ChatGPT som hjælp og inspiration til dine overskrifter.

Kurset er for dig

Du er journalist, kommunikationsmedarbejder, forsker, webredaktør, formidler eller konsulent, og du skriver fx hjemmesidetekster, nyheder, artikler, debatindlæg mm. Du er fx ansat i et mediehus, i en kommunikations- eller presseafdelinger eller i en offentlig organisation.

Kurset er for formidlere, som måske aldrig er blevet undervist i rubrikker og overskrifter, og journalister, som bare trænger til en ny inspiration. 

Sådan foregår undervisningen

Udgangspunktet er den journalistiske rubrik, men du får tips og tricks, som du kan bruge i mange andre sammenhænge, fx tekster til en hjemmesider, foldere, nyhedsbreve osv. 

Du får en helt ny værktøjskasse, som både vil gøre dine rubrikker bedre at læse og sjovere at skrive. Du får et nyt perspektiv på overskriftens rolle i dag og får rystet gamle rubrikvaner af dig.

Dagen er bygget op omkring en række konkrete tips til at lave bedre rubrikker. Vi starter fra bunden med de lette tips og bygger ovenpå med tricks, der giver dine overskrifter mere bid.

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 København S.

Det indgår i prisen 

Frokost er inkluderet i prisen, ligesom der vil blive serveret kaffe, kage og frugt i pauserne både formiddag og eftermiddag.

Kurser

Kursusstart:
Dato og sted:
- DMJX, Aarhus
Undervisere: Andreas Leer Scharnberg
Kursustype: Kursus
ECTS point: 0
Kursusnummer: 2411142380
Pris: DKK 4.500,- Eks. Moms
Moms

Prisen er ekskl. moms. Formelt kompetencegivende uddannelse (kurser med ECTS-point) er fritaget for moms.

Tilmeld kursus

Undervisere på dette kursus

Andreas Leer Scharnberg

Andreas Leer Scharnberg

Journalist og lektor på journalistuddannelsen her på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor han underviser i journalistiske grundmetoder.

Andreas Leer Scharnberg
Tidligere kursister om kurset

Jeg har printet de 9 tips ud til kontorets opslagstavle, og ved stort set alle tekster bruger jeg ekstra tid på at skrive og afprøve forskellige kombinationer. Og det bliver altid bedre.

Julie Vinding Bengtson, Communications consultant hos Louis Nielsen A/S

Kontakt os

Har du et spørgsmål?

Ring eller skriv til en af vores kursuskoordinatorer eller studievejledere, hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp.

Kontakt